Comenius Project |Képgaléria

Comenius Iskolai együttműködés



Together for our planet!” project
„Együtt a Földünkért!” projekt

Iskolánk tanárai és diákjai számára már ismert az Európai Unió által támogatott iskolai együttműködés, hiszen már negyedik éve vesznek részt nemzetközi munkában.

Az előző projektünk címe „Traditions, Music and Drama: Richness in Diversity” (Hagyomány, zene és színjátszás: változatosság és gazdagság) volt, melyet a 2005-2008-as tanévben dolgoztak fel a tanulók egy spanyol és egy német iskolával közösen.
A projektről információ szerezhető a www.comeniusjaoh.extra.hu weblapon.

A Comenius Iskolai együttműködés projektek hatására a tanulók és a tanárok új készségekre tesznek szert. A két éven át tartó közös projektmunkának köszönhetően európai tartalommal bővül az oktatás, színes tevékenységgel gazdagodik a tanóra.

Az új projektet 2008 szeptemberében kezdték meg az alsó tagozatos tanulók tanítóik irányításával.
A projektben négy ország tanulói vesznek részt tevékenyen.



Közreműködő iskolák
:
Koordináló iskola: Szkola Podstawowa nr 67
Katowice, Lengyelország
Iskola weboldal:sp67.w.interia.pl
Városi weboldalak: www.katowice.eu | www.um.katowice.pl | www.gosilesia.pl



Partneriskolák
:
1. Ecole Saint Yves, Rennes, Franciaország
Iskola weboldal: www.ecole_saint_ives_rennes.com
Városi weboldalak: www.rennes-tourisme.com | en.tourisme-rennes.com





2. CEIP Dolors Monserda-Santapau, Barcelona, Spanyolország

Iskola weboldal: www.xtec.cat/ceip_monserda_santapau
Városi weboldalak: www.barcelona.com| www.barcelona.turisme.com





3. Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye, Orosháza

Iskola weboldal: www.jozsefa-oh.sulinet.hu | www.altiskola.oroshaza.hu
Városi weboldalak: www.oroshaza.hu | www.gyoparosfurdo.hu








A project összessége
:

A projekt fő témája a környezettan, mely négy témakörre bontható: élőlények, víz, hulladék feldolgozás és egészséges életmód, félévenkénti cserével.
A résztvevő iskolák között munkamegosztás és felelősi rendszer működik. Iskolánk felelős a projekt bábfigurájának elkészítéséért, amely fontos üzeneteket visz a projekt témaköreivel kapcsolatban a tanulóknak, miközben körbeutazza a résztvevő országokat. Felelős a kézműves tevékenységek kidolgozásáért, valamint a tanulók közötti kapcsolatok kialakításáért, amellett, hogy a projektmunkát elvégzi.


MUNKATERV a 2008/2009-es tanévre: tervezett tevékenységek

Tervezett időpont

Leírás

2008. szeptember

A tanulók és a tanárok megismerkednek a résztvevő partneriskolákkal és országokkal.

2008.
október

Faültetés az iskolaudvaron. A tanulók megismerik, hogy mikor van a „Nemzetközi fák napja”. Nemzetközi jelkép (fa) választás. A tanulók megismerik a nemzeti fa jelképüket és a többi országét.

2008.
november

A tanulók posztert készítenek a kiválasztott fáról. A tanulók megtanulják saját országuk jellegzetes fáit, faleveleit és a partnerekét, valamint egy nemzeti és egy nemzetközi falevél albumot készítenek. Projekttermék: egy közös album – „Európai falavelek”. Nemzetközi poszter elkészítése: a partnerek fát ábrázoló posztereiből 

2008.
december

A tanulók megismerik saját országuk tipikus állatait, állatalbumot készítenek. Projekttermék: „Európa állatai” album. Állatok segítése.

2009.
január

A tanulók megismerkednek állatos testnevelés játékokkal, valamint megismerik a partnerekét is.

2009.
február

A tanulók megismerkednek a víz témakörrel: kísérletek végzése a vízzel. A tanárok megismerik a partnerországok óravázlatait a témához kapcsolódóan. 

2009.
március

A tanulók megismerik a víz hangját: hangszerek készítése, koncert rendezése, felvétel készítése.  A tanulókban tudatosul, hogy mennyi vizet használnak el.

2009.
április

A tanulók megtanulják, hogy hogyan kell takarékoskodni a vízzel.

2009.
május

A tanulók megismerik a lakóhelyükön található folyót, patakot vagy tavat.

2009.
június

Projekttermék: Közös poszter – „A víz színei”

































Várható eredmények, beleértve a projekttermékeket is

Tervezett időpont

Leírás

2008.
szeptember

A tanulók és a tanárok megismerkednek a résztvevő partneriskolákkal és országokkal.

2008.
október

Faültetés az iskolaudvaron. A tanulók megismerik, hogy mikor van a „Nemzetközi fák napja”. Nemzetközi jelkép (fa) választás. A tanulók megismerik a nemzeti fa jelképüket és a többi országét.

2008.
november

A tanulók posztert készítenek a kiválasztott fáról. A tanulók megtanulják saját országuk jellegzetes fáit, faleveleit és a partnerekét, valamint egy nemzeti és egy nemzetközi falevél albumot készítenek. Projekttermék: egy közös album – „Európai falavelek”. Nemzetközi poszter elkészítése: a partnerek fát ábrázoló posztereiből 

2008.
december

A tanulók megismerik saját országuk tipikus állatait, állatalbumot készítenek. Projekttermék: „Európa állatai” album. Állatok segítése.

2009.
január

A tanulók megismerkednek állatos testnevelés játékokkal, valamint megismerik a partnerekét is.

2009.
február

A tanulók megismerkednek a víz témakörrel: kísérletek végzése a vízzel. A tanárok megismerik a partnerországok óravázlatait a témához kapcsolódóan. 

2009.
március

A tanulók megismerik a víz hangját: hangszerek készítése, koncert rendezése, felvétel készítése.  A tanulókban tudatosul, hogy mennyi vizet használnak el.

2009.
április

A tanulók megtanulják, hogy hogyan kell takarékoskodni a vízzel.

2009.
május

A tanulók megismerik a lakóhelyükön található folyót, patakot vagy tavat.

2009.
június

Projekttermék: Közös poszter – „A víz színei”

































A projekt időtartama: 2 év.


Projektmunkáink

2008. szeptember:

2008. október:

2008. november:

2008. december:

2009. január:

2008/2009. II. FÉLÉV témaköre a VÍZ



A II. félév projekttermékei és tevékenységei a vízről szólnak. A víz fontosságára és a környezetünkben található környezeti problémákra irányítja a résztvevők figyelmét.

2009. február:

2009. március:

2009. április:

2009. május:



2009. június:

 

Comenius iskolai együttműködés

2009/2010.

Together for our Planet!”

„Együtt a Földünkért” projekt

 

Az I. félév témaköre: szelektív hulladékgyűjtés és –hasznosítás

A projektet a francia, a spanyol és a lengyel partneriskolákkal közösen végezzük. Az együttműködés során saját és közös projekttermékeket hozunk létre a tanulókkal. A projekt elősegíti a tantárgyköziség megvalósulását. A külföldi intézményekkel való közös munka európai tartalommal bővíti az iskolát.

 

MUNKATERV

 

időpont

tevékenység

projekttermék

2009. szeptember

- I. félév: Szelektív hulladékgyűjtés- és válogatás témakör

- Műanyag kupakképkészítés

- Az iskolaudvar takarítása, virágültetés

- óravázlatok

- kupakkép

- virágágyás

2009. október

- Projekttalálkozó Barcelonában

 

2009. november

- Barkácsolás, kézműves munka: játékok és egyéb tárgyak készítése hulladékból, majd ezek kiállítása

- ÖKO délután

- Játékok és kiállítás az iskolában

2009. december

- Társasjáték készítése matematikai alapműveletekkel hulladékból

- Karácsonyi képeslapkészítés és -írás a partnereknek

- társasjátékok

 

- képeslapok

2010. január

- Power Point prezentáció készítése a félévről

- prezentáció

2010. február

- II. félév: egészséges életmód témaköre

- Egészséges ételkészítés

- Kézműves munka a témáról, poszterek készítése

- Internet és a televízió használata

- ételkészítés

- ételbemutató

- poszter

2010. március

- Spórolás az energiával

- Egészség délután rendezése

- Sportolási lehetőségek

- óravázlatok

- egészséges ételek készítése

2010. április

- Föld Napja: előadás zenére mozgásokkal

- Receptgyűjtemény készítése

- A Föld napjának megünneplése előadással

- receptgyűjtemény

2010. május

- Projekttalálkozó Katowicében: a közös projekttermékek összeállítása

- Kirándulás egy parkba

- A kirándulás élményeinek lerajzolása

 

- szótár (Spanyolország), fotómontázs (Franciaország), Claudia utikönyve (Magyarország), Claudia útmutatója (Lengyelország)

2010. június

- Európa Nap

- Galéria: a projekttermékek kiállítása

- kérdőív

- kiállítás

 

 

 

 

 

 

PROJEKTTEVÉKENYSÉG

 

2009. szeptember: Szelektív hulladékgyűjtés és –válogatás témakör: szeptember-január

  • A tanulók megismerkedtek a szelektív hulladékgyűjtéssel és válogatással. „Fehér papír” feliratú tárolóedényeket helyeztünk el a tantermekben a fehér papír külön gyűjtése céljából, melyből „újra papír” készül. Ide az elhasznált fehér hulladékpapírt helyezzük. A tanítók nemzetközi szinten óravázlatot készítettek és cseréltek a témához kapcsolódóan, hogy bővítsék módszertani ismereteiket.         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Az iskolaudvar takarítása és rendezése során szemetet szedtünk, fát locsoltunk és virágot ültettünk. Szorgos kezek munkájával megszépült az iskolaudvar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Műanyag kupakkép készítése: A nyár folyamán a tanulók kupakokat gyűjtöttek, hogy egy nagyméretű képet rakjanak ki mozaik technikával. A természetet illusztráló képsorozat az iskolaudvart fogja színesíteni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009. október:

  • Projekttalálkozó: Barcelona, Spanyolország, október 6-10. A találkozó során a pedagógusok bemutatták a víz témakörben elkészült projekttermékeket (rajz, fotópályázat,  a víz színei poszter) és megbeszélték az új témakör tevékenységeit. Átadták Claudiát, a projekt bábfiguráját, mely a magyar tanulók angol nyelvű üzeneteit vitte a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatban. A résztvevők betekintést kaptak az iskolai életbe, részt vettek egy iskolai fesztiválon, felkészültek az elkövetkező hónapok tevékenységeire és megismerkedtek Barcelona látnivalóival.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009. november:

  • Játékokat és egyéb tárgyakat készítettünk hulladék műanyagból és papírdobozból, melyeket az iskolai vitrinben állítottunk ki. Készültek dobozokból „szörnyek”, sajtos dobozból dobok, csigák, papírgurigából kutyusok és medvék. Az iskolában „Öko hangulat” jelent meg a dekorálás révén. Újságpapírból ablakdíszek jöttek létre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ÖKO délután: Remek hangulatban telt el a nap. Mindenki zöld felső ruházatban jelent meg. A délután előadással indult, melyet az orosházi Városgazdálkodási Zrt. munkatársa tartott. Írtunk ÖKO kódot, melyet szeretnénk, ha minden tanuló betartana. ÖKO ígéreteket fogalmaztunk meg tenyér lenyomatainkon a környezet védelmével kapcsolatban, dalt tanultunk, posztert készítettünk, tesztet és keresztrejtvény oldottunk meg, mozogtunk „szelektíven” és hulladékválogató versenyben versengtünk. A kézműves részlegben függő díszeket készítettünk használt CD-ből, hulladék műanyagból és dobozból játékokat, tárgyakat készítettünk. Az elkészült termékek kiállításon tekinthetők meg.

 

ÖKO délután  megtekintése: Eco Day Photostory1.wmw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Projektismertető és úti élmény beszámoló: A kiutazó pedagógusok a projekttalálkozó élményeit elevenítették fel ezen a délutánon, valamint ismertették a projekt tevékenységet, a tanulói munkákat a nagyközönség számára.
  • „Taposd laposra!” kiállításra látogattunk el Hódmezővásárhelyre, ahol megismertük, hogy mi történik az összegyűjtött hulladékkal.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2009. december

 

  • Társasjáték matematikai alapműveletekkel: még a bábuk is használt hulladékból készültek! A tanulók fogalmazták meg a játék szabályait. A játékokat a partnerországok elcserélik, így a gyerekek játszhatnak a partnerek játékaival. Készültek társasjátékok a partnerországok kultúrájára vonatkozó angol nyelvű kérdésekkel, számtani műveletekkel. Logikai készséget fejlesztő feladatokat is terveztek a tanulók, így létrejöttek kirakók és matematikai társasjátékok. Milyen jót játszunk ezekkel az esős délutánokon!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Képeslapkészítés és -írás: Minden osztály egy karácsonyi képeslappal kedveskedett a külföldi partnerosztálynak. Sok képeslap használt papírból készült, de akadtak krumpli nyomda technikával megvalósultak is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010. február

 Egészséges életmód témakör: február-június

  • Egészséges ételeket készítettünk: megismertük a gyümölcssaláta készítését, melyből egészséges tízórai lehet. Szorgosan aprítottuk és szeleteltük a gyümölcsöket, amellett, hogy megismertük, hogy honnan származnak és milyen vitamint tartalmaznak.
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Poszterkészítés az egészséges életmódról és táplálkozásról:

 Sok ötletes poszter készült, melyet az osztályban és a folyosón állítottunk ki, hogy     mások is megfogadják tanácsainkat.

 

 

     

  

 

 

 

 

 

          

 

  • KézműveKézműves tevékenységek az egészségről: több tantárgy is bekapcsolódott.

Így készültek egészséges ételek papírtányéron, gyümölcsök leírása fantázia rajzban angol nyelven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010. március

  • „Fő az egészség” program: Egy ismertető során a tanulók egy gyümölcsöt mutattak be ötletes formában. Voltak, akik jelmezben és fejdíszben jelentek meg, amellett, hogy magukra öltötték a gyümölcs színére jellemző pólót. Kivinek, almának, mangónak, gránátalmának és epernek öltöztek be az osztályok. A tanulók verset írtak a gyümölcsről, találóskérdést fogalmaztak meg vagy énekeltek. Ismereteik bővítésére oktatófilmet néztek meg az egészséges táplálkozásról. Sokféle zöldséget és gyümölcsöt használtak fel a nap folyamán és azt is megismerték, hogy miért szükséges ezen ételek fogyasztása. Készült „Ezersziget” saláta, gyümölcsjoghurt, tejturmix és tonhalkrémes saláta. A tanulók megismerték az étel elkészítését, hogy otthon is el tudják azt készíteni családjuknak. A „főzőcskét” kézműves foglalkozás követte, melyen készültek origami gyümölcsök, szőlőfürtök papírból, táplálékpiramis és csendélet textilanyagból. A nap egészségesen és jókedvben telt el.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Spórolás az energiával, óravázlatok: A tanulók megismerték az energiatakarékosság lépéseit. Apró odafigyeléssel sokat spórolhatunk. Az összegyűjtött szabályokat mindig tartsuk be! A pedagógusok megosztották óravázlataikat a külföldi partnerekkel.

 

2010. április

·        A Föld napja megünneplése zenére, mozgásokkal kísérve. Az osztályok előadása során láthattunk előadásokat komoly zenére (Vivaldi: „Tavasz”), de voltak pop zenére is előadott darabok (Michael Jackson: The Earth song). Az előadás után fogadalmat tettünk a Föld megóvása érdekében.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        „Utazz velem Európába! címen elkészítettük Claudia, a projekt bábfigurájának utazásairól szóló könyvet. Claudia a találkozók alkalmával sok ismeretet szerzett a partnerek országáról, melyet ebben az ötnyelvű könyvben megörökítettünk. Az utikönyv oldalait az első osztályos gyerekek rajzolták és színezték.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·        Receptgyűjtemény elkészülte, mely tartalmazza tanulóink kedvenc egészséges receptjeit. A recepteket a tanulók illusztrálták és ajánlásokkal látták el. A receptekből kiállítás nyílt az iskolai folyosón.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2010. május

  • Projekttalálkozó: Katowice, Lengyelország, május 5-9. A találkozó alkalmával a pedagógusok ismertették az iskolájukban lezajlott projektmunkát kivetítésben, rövid filmekben, átadták a projekttermékeiket (poszterek, matematikai társasjátékok hulladékból, utikönyv, fotómontázs, ötnyelvű szótár a projekt négy témaköréről, tanulói kézműves munkák). A Claudia könyvünk a partnerekhez került. A vendégek megtekintették a lengyel tanulók műsorát, mely lenyűgözte a közönséget (polka, kán-kán, katalán tánc, angol színdarab, sok ének). Minden nemzetre gondoltak a vendéglátók, hiszen egy-egy dal vagy tánc az ő országukról szólt. Elhangzott a „Tokaji szőlőhegyen” című népdal magyar nyelven énekelve. A Chopin évre emlékezve a lengyel gyerekek hangszeres darabokat adtak elő. Óvodalátogatás is szerepelt a programban. A munka mellett, a pedagógusok megismerték Szilézia látnivalóit is. Megtekintették a pszcynai várat, Krakkó történelmi belvárosát, elutaztak a wieliczkai sóbányába és Auschwitzba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Kirándulás egy parkba: tanulóink elsétáltak a Mikolay-kertbe, ahol sportvetélkedőn vettek részt.
  • A kirándulás élményeinek lerajzolása: a gyerekek a nap folyamán gyűjtött élményeiket lerajzolták, majd az elkészített alkotásokból kiállítás készült.
  • Projektismertető és utibeszámoló: a kiutazó pedagógusok élménnyel meséltek a Lengyelországban látottakról, valamint a projektmunkáról egy kivetítéssel egybekötött délutánon az érdeklődők számára.

 

2010. Június

  • Európa nap: a tanulók saját készítésű útlevéllel utaztak el a partnerországokba. Az „utazás” során sok ismeretet szereztek az országok kultúrájáról, képzőművészetéről és nemzeti konyhájáról. Az iskolát nemzeti zászlók s a nap folyamán készült kézműves termékek díszítették (breton fejfedők, Miro reprodukciók, bikaviadal, térkép kirakók, stb.). A gyerekek visszajelzést adtak ismereteik elsajátításáról egy kiértékelő lapon: „Ma ezt tanultam … „,  „Ma ez a tevékenység tetszett a legjobban … „, melyhez rajz is készült.
  • Galéria: a két év során készült projekttermékeket kiállítottuk, hogy a nagyközönség

Is megismerje két éves nemzetközi projektmunkánkat.

 

  • A helyi sajtóban (Orosházi Élet, Oroscafe helyi internetes magazin) megjelentek újságcikkek a projekttevékenységünkről!